INFORMACJE KKPL - ARCHIWUM ROK 2017



Air Show Radom'2017

W dniach 26-27 sierpnia, już po raz piętnasty, odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze w Radomiu. Niestety, mimo zapewnień organizatorów, że przygotowali oni wiele atrakcji dla widzów, we mnie pokazy te pozostawiły pewien niedosyt, a w porównaniu do poprzednich edycji - w mojej opinii, wypadły marnie. Organizatorzy dość długo zwlekali z podjęciem decyzji o organizacji pokazów, co mogło mieć też wpływ na niewielką ilość ekip zagranicznych. Pod względem kolekcjonerskim pokazy można ocenić, jako dobre. Ekipy polskie, jak i zagraniczne, przygotowały swoje „stoiska”, na których można było nabyć różne gadżety lotnicze.

Tekst i Zdjęcia P.B.

Air Show Air Show Air Show Air Show Air Show Air Show Air Show Air Show Air Show

Gulfstream G550

W tym roku, na stan ukompletowania w Lotnictwie Sił Zbrojnych, przyjęto dwa nowe statki powietrzne typu Gulfstream G550. Będą one służyły do transportu VIP realizowanych przez 1. Bazę Lotnictwa Transportowego funkcjonującą na lotnisku Okęcie w Warszawie. W związku z wejściem do służby tych statków powietrznych, pojawiły się dwie nowe naszywki. Pierwsza - haftowana - wykonana w czasie szkolenia personelu latającego w USA, a druga, wykonana już w kraju. Dwa różne miejsca wykonania sprawiły, że naszywki różnią się między sobą.



DĘBLIN 2017 – ŚWIĘTO 41. BAZY LOTNICTWA SZKOLNEGO

W ramach tegorocznego święta 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbył się, w piątek 18 sierpnia, Dzień Otwartych Koszar. Na wystawach statycznych pokazano sprzęt latający i samochody zabezpieczające prace lotniska. Były również stoiska handlowe i promocyjne. Odbyły się także pokazy w locie.

Tekst i Zdjęcia R.S.

Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz Swieto 41 blsz

35 Lat E-3A Component

W tym roku przypada 35 rocznica utworzenia w NATO Lotniczego Systemu Wczesnego Ostrzegania. Decyzję o jego utworzeniu podjęto na początku 1980r., a proces tworzenia komponentu rozpoczął się już w styczniu 1980r. W październiku tego samego roku Komitet ds. Planowania Obrony NATO przyznał jednostce status międzynarodowej kwatery wojskowej NATO. Na Główną Bazę Operacyjną Komponentu wybrano lotnisko w niemieckiej miejscowości Gilenkirchen. Pierwszy samolot E-3A został dostarczany do bazy komponentu w lutym 1982r. i od razu rozpoczął wykonywanie operacji lotniczych. 31 marca 1982 roku Niemcy oficjalnie przekazały NATO Główną Bazę Operacyjną Komponentu. Oficjalnie Komponent uruchomiono 28 czerwca 1982r. Swą pełną zdolność operacyjną osiągnął on pod koniec 1988r. Z okazji 35 rocznicy utworzenia Komponentu E-3A ukazały się dwie okolicznościowe naszywki.


O wizycie samolotu E-3A AWACS pisaliśmy w 2015 roku. Czytaj dalej...

Prezentujemy także kilka innych naszywek związanych z E-3A. Czytaj dalej...




ZŁOTY BOLKOW

16 lutego bieżącego roku minęło 50 lat od pierwszego lotu śmigłowca Bölkow Bo-105. Na początku lat 60. XXw., koncern Messerschmitt-Bölkow-Blohm GmbH podjął starania, aby zbudować śmigłowiec konkurencyjny do już istniejących na rynku konstrukcji. W ich wyniku powstał, prosty w obsłudze i utrzymaniu lekki wielozadaniowy dwusilnikowy śmigłowiec. Była to pierwsza na świecie maszyna posiadająca sztywny wirnik główny, zbudowany z włókien szklanych wzmocnionych tworzywami sztucznymi.
Głównymi użytkownikami śmigłowca były służby ratownicze wielu krajów, jak też niemiecka armia, co świadczy o uniwersalności tej konstrukcji, która mogła być w szybki i łatwy sposób przebudowywana do różnych wersji. Mimo, że produkcja śmigłowca formalnie zakończona została w 2001 roku, aktualnie lata on w ponad 40 krajach świata i produkowany jest także na licencji.
W Polsce Bo-105 mogliśmy podziwiać m.in. na Śmigłowcowych Mistrzostwach Świata w Piotrkowie Trybunalskim, na pokazach w Góraszce, na pokazach w Radomiu, oraz w czasie koncertu zespołu Metalica na warszawskim lotnisku Bemowo. Można było wtedy zobaczyć duże możliwości akrobacyjne tej maszyny.
Luty 2017 to nie tylko miesiąc złotego jubileuszu, ale też miesiąc, w którym zaczyna się także historia "polskiego" Bolkowa. Właśnie w tym miesiącu wykonano pierwszą próbę silników oraz pierwsze (naziemne) torowanie łopat wirnika nośnego.
Niebawem, dzięki grupie zapaleńców, już niedługo rozpocznie on swój „nowy” cywilny żywot w kategorii specjalnej. Będzie to Bo-105 P1M (n/s 6019) latający wcześniej w lotnictwie Bundeswery z numerm ogonowym 86+19. W Polsce będzie miał znaki SP-YBO.

Tekst i Zdjęcia P.B.

Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105 Bölkow Bo-105



POLSKIE PRZYRZĄDY POKŁADOWE

Ukazała się dość niecodzienna książka związna z polską techniką lotniczą okresu międzywojennego. Jej tematem są tablice przyrządów pokładowych sześciu najsłynniejszych polskich samolotów: PZL P.11c, PZL.37 Łoś, PZL.23 Karaś, Lublin R-XIII ter, RWD-14 Czapla i PWS-26. Po raz pierwszy można je zobaczyć w kolorze. Więcej o informacji książce można zobaczyć tutaj.
Osobiście uważam, że powinna się ona znależć na półce każdego miłośnika polskiego lotnictwa.

R.S.



SOKÓŁ NA STRZELNICY

Podczas pobytu w Kochcicach koło Lublińca, na terenie Ośrodka Rekreacyjno-Wypoczynkowego "Strzelnica", zobaczyłem śmigłowiec Sokół. Jest on jedną z atrakcji na terenie pola paintballowego. Okazało się, że to egzemplarz ze znakami SP-PSC (nr fabr.30.01.04) , a więc czwarty egzemlparz lotny. Do ośrodka trafił w roku 2014 ze skupu złomu w Węglowicach. Co jescze wiemy o tym egzemplarzu:
- pierwszy lot, trwający 52 minuty, wykonał 24.07.1984 (pilot Zbigniew Dąbski),
- wpisany do rejestru 31.08.1984;
- wykreślony z rejestru 10.11.1989, w uzasadnieniu wniosku o skreślenie napisano: Przeznaczenie śmigłowca na stoisko do prób układów dla WSK-Rzeszów;
- w próbach naziemnych i w locie wypracował ponad 600 godzin;
- na tym egzemplarzu testowano prototypowy układ elektrohydromechaniczny układ sterowania śmigłowcem W-3.

Tekst R.S. Zdjęcia Kocur

SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04) SP-PSC (nr fabr.30.01.04)



II Zmiana Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Kuwejcie

5 stycznia 2017 roku w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku pożegnano II zmianę PKW udającą się do Kuwejtu.

POWRÓT STRONA GŁÓWNA / BACK TO MAIN PAGE




Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjęcia i inne materiały z tych stron nie mogą być używane lub publikowane, zarówno do celów zarobkowych, jak i innych,
w jakiejkolwiek formie, bez zezwolenia autorów.